lördag 15 augusti 2009

Ett revolutionärt transportväsen

Transportväsendet i dagens samhälle måste omstruktureras. Privatbilismen i nuvarande omfattning är inte hållbar. Den måste ersättas med någonting som lämpar sig bättre och som effektiviserar transport av människor och varor över denna värld. I västvärlden idag kör många människor privatbilar med enbart en enda passagerare, bilföraren själv. Om istället dessa personer skulle placeras i bussar skulle en buss kunna ersätta över 40 personbilar. Det säger sig självt att trafiken skulle flyta på mycket bättre då och att det vore någonting positivt både för miljön, ekonomin och leda till transporteffektivisering. Det krävs naturligtvis vissa åtgärder för att kunna åstadkomma en förändring till detta eftersträvansvärda läge.

Kollektivtrafiken måste byggas ut och privatbilismen måste minskas ner. Kollektivismen måste utökas på det privatas bekostnad. Det gäller inte då bara transporterna, utan detta är någonting nödvändigt på alla samhällets plan och olika avdelningar, men just denna artikel fokuserar på transportväsendet, som måste revolutioneras. Ett allra första och mest grundläggande steg är att göra all kollektivtrafik gratis, att ta bort priserna för folks resor fram och tillbaka och istället bekosta drivmedlet för fordonen, reparationen av dem och andra eventuella omkostnader med skattemedel. Det skulle inte krävas stor höjning av skatterna, alternativt en omfördelning av dem, för att detta med gratis kollektivtrafik ska kunna göras möjligt.

Kollektivtrafiken omfattar åtminstone bussar, tunnelbana och tåg av olika slag. Om flyget ska räknas in i detta är en fråga som måste utredas ytterligare. Om kollektivtrafiken ska göras gratis, vilket vore väldigt positivt för samhället, måste det göras en klar definition av vad som egentligen är att räkna som kollektivtrafik. Detta är enbart en subjektiv åsikt, men jag personligen anser att taxi och flyg bör räknas som något annat än kollektivtrafik.

Kollektivtrafiken måste även utökas på det viset att bussar och tåg når ut till fler platser än vad som är situationen nu. Till alla platser där människor lever, platser som människor kan tänkas vilja resa till, måste det gå bussar eller tåg och avresorna bör ske så ofta rent tidsmässigt att det inte är otillfredsställande för användarna. Idag finns det delar av samhället dit man inte kan åka kollektivt och de kollektiva transportsmedlen avreser alldeles för sällan till många platser för att det ska vara till befolkningens belåtenhet.

Ett problem kan vara att om kollektivtrafiken görs gratis kommer det bli störst efterfrågan på de transportmedel som är snabbast och om nu flyg skulle inräknas bland de kollektiva transportmedlen på detta sätt kan det innebära ”överbeläggning” på flygresorna, att människor fyller alla flygplanens resor till bredden. Därför bör rimligtvis flygresorna regleras på så vis att man antingen ransonerar ut ett antal gratis flygresor per person eller fortsätter kräva avgift för dem. Taxisystemet ska avskaffas helt, då det blir överflödigt med en utökad kollektivtrafik, som även åker på nätterna, då folk idag ibland får ta taxi, för att det inte ens finns någon möjlighet att åka kollektivt. Denna möjlighet ska upprättas! Därmed finns inte längre något behov för taxiresor i vårt samhälle.

Även privatbilismen ska avskaffas fullständigt. Personbilar upphör att ha en funktion i ett revolutionärt samhälle. Taxibilar är att betrakta som personbilar och frågan om taxibilar har redan behandlats här ovan. Samma förhållande gäller för vanliga personbilar, privatbilar, som för taxibilarna. Det kommer inte längre finnas något behov för dem. Idag åker folk personbilar för att kollektivtrafiken kanske inte når ut överallt, för att kollektivtrafiken avreser allt för sällan eller för att man i vissa fall när man samåker i personbilar kan få mindre omkostnader än om man åker kollektivt. Alla orsaker och anledningar som idag finns för att åka personbil kommer vara bortplockade i det framtida, revolutionära samhället.

Transport gäller inte bara för människor, utan också för varor och produkter av olika slag. Om man idag kanske ska köpa möbler, så är det inte ett alternativ att frakta hem dem via bussen, utan man åker istället och hämtar möbeln med en personbil och släpvagn. Naturligtvis ska fortfarande möbler och skrymmande saker kunna fraktas hem till människor i framtiden, i det ideala samhället, men det ska då ske i samhällets regi och kommer inte vara någonting som var och en själv får sörja för. Verksamhet för transport av varor ska finansieras av samhället och har man beställt stora möbler eller annat av liknande karaktär, så ska detta köras hem av samhällsanställda transportarbetare, som då har tillgång till bilar med släpvagnar, som kommer vara förbjudna i privatpersoners ägo. Släpvagnar och släpfordon kommer bara behöva ägas av samhället och privatpersoner kommer inte ha något behov av dem längre.

Om saker och ting skulle organiseras på ovan föreskrivna sätt skulle samhället tjäna på det rent ekonomiskt, det skulle vara positivt för miljön och det skulle även göra trafiken smidigare och bättre. Den skulle inte längre vara överbelastad, utan trycket på vägarna kommer bli mycket mindre. Det innebär minskad förslitning på vägarna och ger oss ett mindre behov av kostsamma vägreparationer, eftersom vägarna kommer hålla längre utan skador, och mängden avgaser skulle även minska, vilket ger oss renare luft och mer hälsosamma lungor. Det hela skulle i det långa loppet ge varje människa ett mer drägligt liv, den stora strävan som kommunismen, arbetarklassens ideologi, har som inneboende i sig själv.

Inga kommentarer: