söndag 13 juli 2008

Kommentarer om Forum för levande historias verksamhet

Jonas Aghed skrev en artikel i Nya Arbetartidningen nummer 1, 2008, där han behandlar Forum för levande historia. Han tycker att den svenska vänstern skulle ”kunna välkomna Forum för levande historias informationskampanj ’Brott mot mänskligheten under kommunistiska regimer’”. Det håller jag inte med om. Jag förstår överhuvudtaget inte hur han resonerar.

Det har även förekommit en debatt i detta ämne i tidningen Flamman under maj månad 2008, en debatt som jag funderade på att ge mig in i, men där jag beslutade att inte göra så, eftersom jag hade väntat mig att någon annan skulle ge uttryck för mina ord. Detta motiverade jag med att Flamman har några tusen prenumeranter, så jag tog för givet att åtminstone någon av dessa skulle påpeka det uppenbara i debatten, men det hände aldrig.

Saken är den att det verkar råda en djup begreppsförvirring i vårt samhälle. Jag syftar i denna artikel på begreppet kommunism. Folk verkar tydligen ge kommunismen en annan innebörd än ordets egentligen betydelse. Det är därför debatten blir snedvriden. För att få rätsida på det hela måste man först fråga sig: ”Vad är egentligen kommunism?”. Många människor kommer med märkliga svar på denna fråga. Jag väljer att i falla säga att kommunismen inte är socialfascistiska/kapitalistiska nationer såsom vi såg i exempelvis Östeuropa under andra hälften av 1900-talet. Det är vad kommunismen inte är. Frågan kvarstår dock: vad är egentligen kommunismen (och varför var inte kommunismen det samhälle som existerade i de forna östeuropeiska regimerna)?

Kommunismen är ett samhälle där inga stater eller klasser existerar och där produktionen och konsumtionen är ordnad utefter principen ”av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov”.[1] Var Sovjetunionen, Demokratiska Kampuchea och kulturrevolutionens Kina sådana samhällen? Svaret på den frågan är tveklöst nej. Därigenom faller hela den kampanjen som Forum för levande historia nu bedriver om ”brott mot mänskligheten under kommunistiska regimer”. Detta av den enkla anledningen att några sådana regimer aldrig har existerat.

Man kan inte bedriva en kampanj om ett hjärnspöke. En sådan kampanj är i sig ett hjärnspöke. Då själva kampanjen i sin grund bygger på ett falsk påstående, att regimer såsom Pol Pots i Kambodja var kommunistisk, är den helt meningslös. Den fyller en funktion för högern, då de vill inbilla människor att kommunismen har en annan innebörd än den faktiska och reella. För anhängare inom vänstern har denna kampanj däremot inget syfte, även om människor i vänstertidningar har uttryckt det så.

Kampanjen syftar enbart till att smutskasta kommunismen genom att sammankoppla den med tidigare degenererade regimer, regimer där många brott mot mänskligheten begicks (det förnekar knappast någon). Vad man däremot måste ”förneka” är dessa regimers koppling till begreppet kommunism, för en sådan koppling är inte rättvis. Kommunism är ingenting annat än kommunism, kommunismen är därför inte detsamma som socialfascism. Detta är blott och bart logik. Om Forum för levande historia vill dra igång kampanjer bör dessa bygga på logik och sanning, inte på trams och påhitt. Därför måste kampanjen fördömas och därför kan denna kampanj inte vara något som den svenska vänstern kan välkomna, då den i sin grund är en enda stor smutskastning och lögn.


[1]Karl Marx, I programfrågor (Till kritiken av Gothaprogrammet), Proletärkultur, Göteborg, 1982, sida 73

Inga kommentarer: