lördag 22 november 2008

Proteinpulver – ett lurendrejeri

Ute på marknaden finns en hel bransch som försörjer sig på att sälja proteinpulver (och andra medel och tabletter av olika slag, som sägs förbättra träningsresultaten) till människor. Naturligtvis har dessa försäljare, likt alla andra försäljare, ett egenintresse i att överdriva effekterna av deras produkter. De flesta produkter ger ingen effekt överhuvudtaget och därför är det bästa att låta bli att lägga pengar på dem.

Vi var två kamrater som gick till en butik där olika slag av proteinpulver och kosttillskott såldes och hörde med butiksföreståndaren om det ens var värt att köpa proteinpulver. Han sa att han själv hade funderat i de banorna under den första tiden han tränade. Han hade funderat över om proteinpulver kunde ge någon effekt och om det var värt att lägga pengarna på. Sen påstod han att han hade börjat ta proteinpulver och att det faktiskt förbättrade träningen. Därför köpte jag fyra kilo proteinpulver av honom och har använt detta i ett halvår nu.

Under det halvår jag har använt proteinpulver har min träning inte gett något bättre resultat än den gjorde innan jag började ta pulver. Jag tränade några månader utan pulver och har nu tränat ett halvår även med pulver, men kan inte märka någon som helst skillnad. Naturligtvis blir jag starkare och mer uthållig hela tiden, men det blev jag även innan jag började ta pulver. Min styrka har utvecklats i precis samma takt nu som innan. Med andra ord har inte pulvret någon som helst verkan och allting är egentligen bara ett enda stort lurendrejeri.

Det är förstås ett enormt slöseri att lägga pengar på något som man inte har användning av. Jag kommer förstås träna utan pulver i fortsättningen, men det är inte bara det. För personer ut arbetarklassen är det förstås viktigt att ta tillvara på varje tillfälle man får till att spara in pengar. Vad som bland annat kännetecknar arbetarklassen är marginella ekonomiska resurser. Att i ett sådant läge lägga pengar på något som man kan vara utan och att det ändå inte skulle förändra någonting är naturligtvis aldrig önskvärt.

Önskvärt vore istället att avslöja det lurendrejeri som branschen kring proteinpulver innebär. Det är en hel ekonomisk bransch grundad på blott och bart lurendrejeri och effektlösa produkter. Hade produkterna verkligen gett någon som helst effekt hade det varit värt att lägga pengar på dem. Nu är det dock inte så och därför bör alla människor upplysas om detta och de som ännu inte känner till sakernas tillstånd måste få veta hur allting ligger till när det gäller proteinpulver.

Inga kommentarer: